25 מיתוסים ותפיסות שגויות בלמידה בסביבה דיגיטלית

25 מיתוסים ותפיסות שגויות בלמידה בסביבה דיגיטלית

אברום רותם ועידית אבני, אפריל 2015

לניווט באתר – יש להשתמש בתפריט העליון. המאמר נמצא ב-"חנוך, אתיקה ו-ICT" בתפריט משני נגלל.
     למאמר המלא
להלן רשימת 25  המיתוסים שמנומקים, מבוססי מקורות ומוסברים במאמר זה ב- 4 קטגוריות:

א. מיתוסים בתפיסות חינוכיות-ארגוניות של שילוב התקשוב בחינוך –  

1. מיתוס קץ בית הספר – "הטכנולוגיה מאפשרת למידה ללא בית-ספר" 2. מיתוס "מיומנויות המאה ה- 21 הן מיומנויות חדשות"   3. מיתוס "כל תלמיד חייב ללמוד תכנות" 4. מיתוס 1:1 – תשתית טכנולוגית ראויה היא תנאי ללמידה בסביבה דיגיטלית 5. מיתוס עלות נמוכה בלמידה בסביבה הדיגיטלית 6. מיתוס "ארגז הכלים הדיגיטלי"

ב. מיתוס הוראה למידה בסביבה דיגיטלית      

7. מיתוס הביטויים "למידה דיגיטלית" ומיתוס "פדגוגיה חדשה" 8. מיתוס "הטכנולוגיה היא רק אמצעי" 9. מיתוס "אין ראיות לכך שלמידה בסביבה דיגיטלית טובה יותר מלמידה מסורתית". 10. מיתוס ההערכה כתנאי לשינוי דרכי ההוראה-למידה 11. מיתוס אשליית "המורה הטוב" והמורה המשקיע בלי חשבון  12. מיתוס הלמידה מרחוק 13. מיתוס התלמידים מלמדים תלמידים 14. מיתוס אשליית הידע: "התלמיד המבין והיודע כל, כי הכל ברשת" 15. מיתוס ההסחה 16. מיתוס התאמה אישית 17. מיתוס "למידה בסביבה דיגיטלית היא פסיבית מנתקת חברתית" 18.מיתוס "למידה בסביבה דיגיטלית מיועדת רק לבוגרים, בעלי אמצעים ובעלי אוריינטציה טכנולוגית" 19. מיתוס אשליית "למידה בסביבה דיגיטלית קלה יותר ללומד" 20. מיתוס למידה במרחב מקוון כבשטח הפקר

ג. מיתוס "ילידים דיגיטליים" לעומת "מהגרים דיגיטליים" 

21. מיתוס "היליד הדיגיטלי" והשימוש הטבעי בטכנולוגיה 22. מיתוס היליד הדיגיטלי העולה קוגניטיבית ובידע על אבותיו 23. מיתוס פיגור המהגרים הדיגיטליים

ד. מיתוסים בלמידה והתנהלות ברשת חברתית  

24. מיתוס כולם שווים ברשת 25. מיתוס בית ספר כארגון רשתי
למאמר המלא

6 תגובות בנושא “25 מיתוסים ותפיסות שגויות בלמידה בסביבה דיגיטלית”

  1. כל הכבוד על השקעת המאמץ ועל התוצאה המאוד חשובה ומענינת. מסמך יסוד לאוריינות "הפדגוגיה של המאה ה-21".
    ראוי היה לקרוא את הכל, להתעמק ואז להגיב אבל יחס הולם זה גם אומר בחיינו המהירים והלחוצים שהסתברות התגובה תרד לאפס. אז אני בוחר כרגע על פני עומק ללאתגובה ב- שטחיות וחלקיות אבל עם תגובה.

    ראשית, באופן כללי הדברים מזמנים שיח וחשיבה על עניני בסיס בתחומנו והתמיכה שלהם במקורות שונים מבטיחה שהשיח יהיה רציני. ארגון הנושאים כמיתוסים ואז ניפוצם היא טכניקה שמחדדת ומבהירה דברים ולכן הקריאה במסמך מענינת ומאפשרת תובנות. לטירונים היא עשוי לפתוח עיניים למתקדמים יותר אולי כמקום להבין איפה הם עומדים בין שתי נקודות הקיצון – המיתוס המוצג והאנטי מיתוס שאתם מעלים.
    אני רוצה להעיר ל2 נקודות ספציפיות שתפסו את עיני.
    ביחס מיתוס "מיומנויות המאה ה- 21 הן מיומנויות חדשות" – הרצון להוציא קצת את האוויר מהסיסמה המנופנפת לכל עבר הוא מובן באשר הסיסמה אכן משמשת בכל כיון ומקום באם מתאים או לא. כמובן גם שאין מדובר במיומנויות שזה עתה הומצאו והן היוו שאיפה של הוראה טובה לפני שנים רבות. עם זאת לתפיסתי הרוח הנושבת מהמונח היא נכונה. המיומנויות הללו (או המטרות או מה שנקרא להן) היו בבחינה מטרות פדגוגיות ראויות תמיד אבל לא תמיד הן היו נחוצות ברמת האישית היומיומית כפי שהן נדרשות היום. יוזמה, יצירתיות ויכולת למידה עצמית היו בבחינת "יפה שתהיינה" בעבר, אבל כעת הן כמעט בחזקת חובה וצורך הישרדותי לכל אחד. שינוי זה בהחלט יוצר לחץ חזק וראוי לשינוי דגשים בחינוך הקיים. הסיסמאות בעניין אכן מעייפות ואף יותר מזה עם זאת בהחלט ראויות מבחינת הלחץ והדרישה שהן מעמידות בפני מערכת החינוך ואולי זה מחיר הפופליזם שצריך לשלם בשביל להזיז דברים. בסעיפים שונים עולה שגם לכם ברור הצורך בשינוי כך שדברי אני מעריך בודאי אינם נוגדים את עמדתכם. אז אציג זאת בצורה אחרת- יש מיתוס שמיומנויות המאה ה-21 זו קליפה ריקה, שום-כלום, מטרות החינוך נשארו כשהיו ולכן כל רוח השינוי הזאת מיותרת. ראוי ללחום גם במיתוס הזה.

    מיתוס 9- לגבי יעילות הלמידה. מדובר שם על 50 מחקרים שרובם המכריע 45 מתייחס למבוגרים ורק 5 ל k-12. כיון שמדובר בשתי אוכלוסיות שונות לחלוטיין (בתתי ספר לעומת מבוגרים) צריך לסייג שם את העניין.

    גיל

  2. הי גיל
    אחלה ותודה על המהירות.
    אין ספק שיש עוד הרבה דברים, אך חשנו כזו הצפה, ופשוט קצצנו הרבה, רק כדי לבתמקד בעיקר.
    לגבי מיונויות המאה ה-21, נדמה לי שזה כתוב ברוח שאתה כותב כאן, וגם אם לא בדיוק- מסכים עמך לגמרי.
    לגבי יעילות הלמידה – נתנו שם שתי הפניות – הראשונה (הערה 39) מדובר אך ורק על K-12 במערכת החינוך האמריקאית בגדול. לגבי המקור האחר אודות מתמטיקה וכ'ו – אתה צודק בהחלט שחלק גדול מדווח מהעל-תיכון ולא K-12.
    עם זאת, בא נזכור את המסר מהמרכזי- שממש לא רלוונטי לבדוק את יעיות הלמידה המסורתית לעומת בסביבה מקוונת… די, אנו בעידן הסילון ולא בעידן החמור.
    המשך טוב, ונודה על כל התייחסות נוספת, מאיש רב פעלים וידע כמוך בתחום.

  3. חברים, אני מתפעל ממאמריכם המפורטים והרציניים.

    קראתי בעבר כמה מהם והם בהחלט נדבך חשוב ומרתק בנושא שילוב טכנולוגיה בחינוך ותקשוב בחינוך, ובעברית – נדיר ויקר ערך שכן לא כל הציבור הרלבנטי שולט באנגלית.

    ה"מיתוסים" שכללתם רובם ככולם קיימים ושזורים בעשיה בתחום. גם אם איני מסכים עם על מסקנותיכם הנקודתיות, הרי פרשתם יריעה רחבה ומרשימה שיכולה לתת חומר למחשבה למחנכים, להורים ולתלמידים.

    תודה על תרומתכם!

    דרור לוי – מייסד ושותף, פאדגורו בע"מ

  4. תודה רבה דרור על המילים החמות.

    אנו רואים לעצמנו לא רק לתווך לאלה שמתקשים באנגלית, אלא להביא זוויות אחרות בכל הקשור ללמידה בסביבה דיגיטלית.
    נשמח אם תשתף אותנו באי ההסכמות, כדי שנוכל לדון ביחד ולחדד דברים, כי ברור גם לנו 🙂 שהאמת היא אי שם, ולא בידנו.

    תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.