איך לדווח על תוכן לא ראוי

איך לדווח על תוכן לא ראוי

חזרה לדף ראשי פגיעה מקוונת – cyberbullying

אברום רותם ועידית אבני

ראו גם: טיפול בפגיעות ברשת חברתית

במקרה של פגיעה מקוונת, ניתן לבצע:

א. תמיכה והנחיה למזער את הנזק מהפגיעה

ב. פניה לספקי שירותים לדווח על פגיעה ו/או להסרת הפגיעה מהרשת

פנייה לספקי השירותים.

לגבי סע' א. תמיכה והנחייה – ישנם פרטים בדפים האחרים כאן.

כאן נפרט פניה לספקי שירותים: בניגוד לעבר הלא רחוק, ישנה כיום מודעות גוברת והולכת לצורך בתגובה לפגיעה. אך יש לדעת ששום ספק שירותים לא שש להגיב, אלא אם יראה שמדובר במעשה שעלול בסופו של דבר לפגום ביוקרתו ובשמו כספק שירותים מהימן. כך גם פניה למשטרה: המשטרה חייבת לקבל כל תלונה של אזרח, אך לא מתחייבת לעשות משהו בנדון. היא תגיב בפועל רק במקרים מובהקים של פגיעה ברווחה האישית של המתלונן תוך הפרה בוטה של החוק. להלן טיפים ומידע – כיצד לפנות לספקי השירותים עניין:

..

1. הטרדה בטלפון

1.1. ככלל, אין טעם לערב את ספק הטלפון בעניין. אין לו שום עניין, וגם לא חוק או תקנה שמעודדים אותו לשתף פעולה, מה גם שזיהוי אוטנטיות וכנות התלונה הנדרש ממנו, הוא עסק מורכב שדורש משאבים לא זניחים. לכן יש לפנות למשטרה (ראה כאן בהמשך) ולא לספק שירותי הטלפוניה

1.2. במקרים נפוצים, בהם ההטרדה היא ממספר חסוי – ניתן לקבל שירות אצל ספקי טלפוניה הסלולרית (לשירותי בזק כנראה בעתיד) של "שיחה מזוהה חכמה" (או שם דומה). ברגע שמספר לא מזוהה יגיע אל הטלפון – המטלפן יקבל הודעה שעליו להזדהות בשמו, או לנתק. אם הוא הזדהה בשם כלשהו, מקבל השיחה יכול להחליט האם לקבל את השיחה על סמך שם המטלפן, או להתעלם (דומה מאד לשירות גובינה – שהמטלפן מבקש לשוחח על חשבונך).

1.3. בכל מקרה של הטרדה טלפונית משמעותית יש לפנות למשטרה. ככלל, באופן מעשי המשטרה תתערב רק במקרים קיצוניים ובוטים. הטרדה טלפונית – הכוונה לשיחה או מסר ( SMS) שאינך מעוניין לקבל, החוזרים על עצמם בפרקי זמן קצרים יחסית; בדרך כלל תוכן מטריד שאינך מעוניין לקבלו, כולל בעיתוי לא שגרתי, ולחילופין תוכן מאיים, בוטה וכד', המאיים על רווחתך האישית. מספר הטלפון ממנו התקבלה השיחה חשוב ומקל על תהליך הטיפול בתלונתך, אך לא הכרחי. אם לא מדובר באיום בוטה וברור שמצריך, לדעת המשטרה, התערבות מידית, תידרש לתלונה רשמית אליה יש לצרף רישום של כ- 10 שיחות לפחות (מועד מדויק בו התקבלה השיחה/ ההודעה ותוכנה, ומספר בטלפון ממנו התבצעה השיחה אם קיים).

1.4.טיפ למקבל הטרדה טלפונית: התעלמות, ובעיקר אי-תגובה היא המונע האולטימטיבי מפגיעה חוזרת. לא להגיב, וודאי לא להתווכח, פשוט לטרוק את הטלפון באדישות. מאידך, יש לגלות עירונות אזרחית וולדווח לרשויות אם מדובר בפגיעה שהתעלמות ממנה עלולה להסב נזקים, ו/או חומרתה רבה ו/או עלולה לגרום לנזק לאחר, למרות שאתה כמקבל המטרד לא תיפגע.

.

2. הטרדה בשירותי רשת באינטרנט כאתרים אישיים, רשת חברתית או כל שירות במקום ציבורי ברשת. כיום (2010) המודעות לפגיעה מקוונת גבוהה מבעבר הקרוב. לכל שירות ברשת יש "תנאי שימוש" "Term of use". בדרך כלל תמצאו בו, או דרך "עזרה", מקום בו ניתן לדווח על פגיעה במונחים של "דווח על שימוש בלתי נאות" Report Abuse . ככל שהפגיעה נוגעת ישירות למתלונן, ולא בשם צדק או פגיעה ברגשות ציבור מסוים, הסיכוי שתענו היא גבוהה יותר. במקרים חריגים מאד, אם הפגיעה מוחשית ובוטה, ספקי השירות יפעלו, בנוסף להסרת התוכן הפוגעני, גם לחסימת הפוגעים מגישה לשירות. שים לב –לא תתקבלנה תלונות אנונימיות, או משתמש לא מזוהה. לשם כך יש לספק זיהוי מלא ומוחלט של המתלונן. לכן מומלץ להירשם לשירות אליו אתה מתלונן גם אם אין חובה לעשות זאת.

2.1 שירותים מצויים בקהל המשתמשים הישראלי:

פייסבוק facebool logo

  • דווח באמצעות המקש "דווח על האיש" או "דווח על הדף" "דווח על הקבוצה" בתחתית הפרופיל של הדף.

הקשה על "דווח על…" תפתח את השדה הבא:

  • להתלונן על הטרדה או נסיון ליצירת קשר לא רצוי – הגש תלונה בדוא"ל (באנגלית!) [email protected].
  • פרטים נוספים רלוונטיים ניתן למצוא בדף "תנאי שימוש" שהוא באנגלית: Statement of Rights and Responsibilities (הצהרת זכויות וחובות של הספק)  [Facebook's Statement of Rights and Responsibilities], בו תמצא גם כיצד להתלונן על פגיעה בזכות היוצרים שלך.
  • ניתן להפסיק חברות ("הסר מרשימת החברים" בדף הפרופיל של החבר), למנוע ממידע שבא מחבר בדף שלך ("הסתר"), שאינך רוצה מסיבות שונות להסיר מרשימת החברים שלך.

2.2 בכל רשת חברתית אחרת העקרון מאד דומה: לחפש הפניה קונקרטית ל-"דווח על תוכן לא ראוי". בכל מקרה ניתן למצוא הפניה כזו "בתנאי השירות" ו/או ב"אודות" ו/או ב"עזרה" המצויים, בדרך כלל, בתחתית של כל דף.

.

. 2.3  יו-טיוב 

  • כדי לדווח על סרטון לא ראוי ביו-טיוב, עליך להירשם בו (ההרשמה חופשית).
  • היכנס לחשבון  (login)
  • פתח את הדף בו מצוי הסרטון שעליו אתה רוצה להתלונן
  • הקש על " Flag" המצוי תחת הסרטון

יפתח שדה נוסף (באנגלית) בו יש לדווח על סוג הפגיעה. בחר את סוג הפגיעה מהאפשרויות- "Selct a reason":

שימו לב: הסרטון לא יוסר אופן אוטומאטי לאחר דיווח שלכם. התלונה תיבחן לגופה. ככלל, ספק שירותים לא ממהר להגיב, אלא במקרים בוטים וקיצוניים, שפרסום עליהם עלול להזיק לשמו כספק מהימן.

  • אפשרות נוספת לתלונה – בסוף כל דף תמצא: Abuse and Policy Centre (אנגלית). שם תוכל לבחור מתוך מספר אפשרויות: תוכן לא ראוי, שימוש פוגעני, הסרת סרטון ומדיניות השימוש והתגובה של השירות. תוכל למצוא הנחיה YouTube's Community Guidelines כאן, ואת תנאי השימוש Terms of Use.

.

2.4 שירותי תוכן של יומנים אישיים, קהילות תוכן, דיונים מקוונים ("פורומים") וכד'. ככלל, הרעיון הוא שבעצם הרשמתך הנך מתחייב בין השאר לא להעלות תוכן פוגעני. כך כל ספק שירותים "מכסה" עצמו מתלונות על התוכן שמוצג בו. לכן כדי לשכנע את הספק בחומרת הפגיעה, יש לאזכר בתלונה את הסעיפים הרלוונטיים המופרים תוך ציטוט הסעיף הרלוונטי מתוך תנאי השימוש של הספק עצמו. אם נפגעת מפוסט (רשומה) בבלוג כלשהו, הודעה בפורום קהילה, או אף תמונה: כדי שתוכל לדווח רצוי (לעיתים זהו תנאי הכרחי) שתהיה רשום בשירות זה. לדוגמא:

  • שירותי אתר התוכן תפוז – לפנות בעמוד יצירת קשר (מופיע בתחתית כל דף): בכל פנייה לכתוב בקיצור ובבהירות את התלונה חובה לצרף את כתובת הדף המדויקת בו מופיע המפגע.
  • קפה דמרקר: ניתן לדווח על ידי לחיצה על כפתור "תוכן פוגעני" (לחיצה על סימן קריאה אדום הצמוד לכל פוסט, דיון, תגובה, תמונה או קטע וידאו).
  • וואל'ה: בכל סוג תוכן, בתפריט מצד ימין בכל דף תוכלו לדווח ב- "דווח לנו"
  • רשת חברתית לבני נוער "שוקס"- Shox : ניתן לדווח ב"כתבו לנו" בתחתית כל דף
  • 10 nana ישראבלוג ניתן לדווח ב"צרו קשר".
  • ועוד.…. אך חשוב להבין את העקרון, ובכל שירות תמצאו את הדרך לדווח
  • זכרו שספק השירותים אינו שש להיענות לדרישות למחיקה/ הסרה של תוכן פוגעני, וזה נעשה רק במקרים קיצוניים ובוטים. במקרים בהם אתה חש שאינך מקבל את התגובה ההולמת את חומרת הפגיעה, לחץ באמצעות הזהרת עורך דין מטעמך כמתלונן, או איום ברוח זו, עשויה להועיל. עם זאת, יש לזהות האם ההשקעה בתלונה עולה על הנזק שנגרם, בייחוד אם מדובר בספקי שירות לא מקומיים.
    ככלל, אל תצפו להיענות מהירה ואמפתית, במיוחד אם מדובר בשירות שאינו מקומי (ישראלי). במקרים לא מעטים תזכו לכתף קרה מאד, ונא לא לקחת זאת אישית. ספק שירותים חושב על "מה יצא לו מזה" ו/או כמה עליו להשקיע ממשאביו כדי להיענות לתלונות, וככל שהוא גדול ונפוץ יותר (כמו פייסבוק למשל) הוא חשוף ממילא להרבה מאד תלונות, ולכן התגובה תהיה איטית, ובדרך כלל לא תזכו למענה הולם את הציפיות שלכם, אלא אם אתם נחושים והפגיעה באמת בוטה וברורה ככזאת.

.

2.5 מסרים מידיים ככלל יש להשתמש בשירותים מוכרים ומצויים בלבד של מסרים מידיים . שירותים אלה מודעים היטב לפוטנציאל של פגיעה מקוונת, ויצירת קשר לשם מטרות פוגעניות מכל סוג. בכל שירות כזה תמצאו "דווח על פגיעה"-  "Report Abuse". במידה ואינכם מוצאים אפשרות זו השתמשו ב- "כתבו לנו"/ "צור קשר" או חפשו אפשרות דיווח תחת "עזרה". למשל, במסנג'ר (מיקרוסופט) תמצאו "Report Abuse" תחת "עזרה"

.

2.5 זיהוי הפוגע לשם הענשתו ומניעת פגיעה עתידית. במידה והפגיעה היא אנונימית, הספק לא יגלה את זהות הפוגע, גם אם הוא השתכנע בחומרת הפגיעה בך והסיר את התוכן הפוגעני. ניתן לאלץ את ספק השירותים לתת את כותבת ה- IP (באמצעותה ניתן לאתר את המחשב ממנו נעשתה הפגיעה), או מספר הטלפון ממנו נעשתה הפגיעה, רק באמצעות המשטרה. הגשת תלונה עם כל הפרטים, כולל צילומי מסך, מועדים מדויקים, חשדות שלכם, רקע אפשרי לפגיעה וכד'. המשטרה תפעל לשם כך רק במקרים נדירים, קיצוניים ובוטים במיוחד הגובלים בהפרת חוק בוטה של זכות הפרט, כבוד הפרט, ורווחתו האישית. מכאן שתלונה במשטרה תהיה רק במקרים של איומים, מראית עין של פעילות פלילית וכד'.

היעלבות, פגיעה בכבוד האישי כתוצאה מפגיעה, אינה עילה מספיקה בדרך כלל…

.

נשמח להערות מועילות בעניין, להבהרות, תוספות לרווחת הכל.

54 תגובות בנושא “איך לדווח על תוכן לא ראוי”

  1. חבר שלי ביקש להצטלם איתי לוידאו שבו אני יושב עם גיטרה ומנגן שיר שכתבתי והלחנתי.
    במטרה ברורה להעלות אותו אח"כ לרשתות החברתיות.
    לאחר שהעלתי את הסרטון, הוא ביקש שאוריד את הסרטון מהיוטיוב כי הוא לא אוהב שרואים אותו.
    וזאת למרות שהוא נראה שם טוב מאוד. האם אני חייב להוריד את הסרטון לפי חוק?

  2. אנו מתקשים להבין למה את/ה צריך/ה את החוק במקום בקשה פשוטה של החבר שלך?
    למה לא לכבד את בקשתו, ולשאול אם זה חוקי או לא….
    מה כל כך חשוב בסרטון ששווה לא למלא אחר בקשה פשוטה ולגיטימית של החבר?

    ותחשוב/י על זה…..
    בהצלחה.

  3. אם משהי מעלה לרשת תמונה שלי כנגד רצוני ואני מבקשת שתרוד את התמונה והיא לא מורידה מה עלי לעשות ???

    ( גם לא יצאתי בתמונה מי יודע מה )

  4. אין כאן תשובה מוחלטת, ועליך לשקול את ההתעסקות בכך על פי הנקודות הבאות:
    1. השיקול המרכזי הוא עד כמה באמת את נפגעת מהתמונה של עצמך שהועלתה ללא הסכמתך. אם באמת זה נעשה לצורך ביזוי שלך, והתמונה אכן פוגעת בשמך הטוב וכ'ו – אפשר בהחלט, אך לא מומלץ כי מדובר בעיסוק יקר וארוך, לפנות לעורך דין שיפנה בלשון משפטית מאיימת וידרוש להסיר, ואם לא תסכים להגיש תלונה ולתבוע אותה.
    2. אך אנו מניחים שהדבר הוא לא עד כדי כך קיצוני, וכנראה התמונה אולי לא מחמיאה אך בהחלט לא מבזה אותך. המלצה חמה- פשוט להתעלם, ואם היא חברה / מכרה שלך, שלא מוכנה לכבד אותך ואת רצונך – לנתק עמה מגע….
    3. לפנות שוב, ולדרוש הסרת התמונה, עם איום שתפני לצורך כך גם לתביעה משפטית ולדרישת פיצוי הולם על פגיעה בכבודך ובשמך הטוב.
    המלצה שלנו – סעיף 2 כאן (אם אכן אלה הנתונים), אם לא סעיף 3, ורק באמת במקרה קיצוני מאד – לפנות לעורך דין שיתבע בשמך.
    בהצלחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.