הפייסבוק 2012 בחינוך (2 מאמרים בדף)

הפייסבוק 2012 בחינוך – "לחשב מסלול מחדש"

אברום רותם ועידית אבני  (ינואר 2012).   למאמר המלא
תקציר
ב- 2012 מוקד ההתנהלות המקוונת והשיח אודות העידן הדיגיטאלי עוברים מעיסוק בטכנולוגיות מידע ותקשורת, אל המרחב החברתי. לאור עדכון כלי הפייסבוק בשנה החולפת (2011), ולאור התנסויות ופיתוח תובנות בעקבות ניהול קהילת למידה בפייסבוק, כמודל לשימוש במדיה חברתית דיגיטלית בחינוך, אנו מציעים במאמר התייחסות מעודכנת ל- 2012 למכלול סוגיית שילוב הפייסבוק בחינוך בכלל ובהוראה ולמידה בפרט, הנחיות ליישום הוראה ולמידה באמצעות הפייסבוק, והתייחסות מתווכת להסדרת השימוש בפייסבוק 2012 בחינוך. במאמר זה אנו מראים שבשל מגוון הדרכים בהם ניתן להשתמש בפייסבוק, הסוגיות שבעטיין עלו הסתייגויות באשר לשילובו בחינוך, מאבדות את הרלוונטיות שלהן (הצורך להיות "חבר" לשם פעילות חינוכית, טשטוש גבולות בין הזהות האישית והמקצועית של המורה כתוצאה מאינטראקציה לימודית בין מורה לתלמיד, חשיפה וזליגת של מידע אישי ופרטי באינטראקציה חינוכית). בכך נפתחת הזדמנות להסתכלות מחודשת על שילוב אוטנטי וראוי של הפייסבוק בהוראה ובלמידה, ללא הבעייתיות והמלכודות שראו בו עד כה. אפשרויות אלה מחזירות למרחב החברתי המקוון את מקומו של המורה כאיש חינוך מקצועי נאור ועדכני המפעיל שיקול דעת באשר שימוש מושכל בטכנולוגיה בכלל וברשת החברתית בפרט. באשר מלכודות וסוגיות בעייתיות, היו וימשיכו לעלות עם הקידמה הטכנולוגית, אך העצמת המורה ומודעותו לעקרונות אתיקה מקצועית ואתיקה בהתנהלות המקוונת הם הבסיס לשילוב כל טכנולוגיה בחינוך.   למאמר המלא

פייסבוק 2012 בחינוך – יישומים, כלים ואפליקציות חינוכיות

אברום רותם ועידית אבני  (ינואר, 2102) למאמר המלא
תקציר
לאור עדכון כלי הפייסבוק בשנה החולפת (2011), ולאור התנסויות ופיתוח תובנות בעקבות ניהול קהילת למידה בפייסבוק, כמודל לשימוש במדיה חברתית דיגיטלית בחינוך, אנו מציעים התייחסות מעודכנת ל- 2012 למכלול סוגיית שילוב הפייסבוק בחינוך בכלל ובהוראה-למידה בפרט. במאמר זה מוצעים יישומים אפשריים לשם הוראה-למידה באמצעות הפייסבוק וכלים ואפליקציות חינוכיות, עדכניים לפייסבוק 2012, שניתן להפעיל אותם לצרכים אלה. מאמר זה הנו מאמר משלים למאמר "פייסבוק 2012 בחינוך – לחשב מסלול מחדש" שפורסם יחד עמו.  למאמר המלא

2 תגובות בנושא “הפייסבוק 2012 בחינוך (2 מאמרים בדף)”

  1. מאמר בהחלט מעניין ומפרט אופציות ללמידה ותקשורת לימודית דרך הפייסבוק. השאלה שאני שואלת היא כיצד, דרך הפיזור הגדול של הפייסבוק והאופציות לפיזור הדעת שהוא מזמן, ניתן למקד למידה? ואולי זאת הבעיה בחינוך העכשווי שיכולה גם להפוך לפתרון מקדם ורצוי. כיצד לשפר אינטרקציה לימודית של מורה/תלמיד ותלמיד/תלמיד דרך כלים אלה הזמינים מדי וגיבורי הזמן הפנוי אל הלמידה הממוסדת והמפעילה?

  2. תודה דניאלה,
    לא הייתי מערבב את הכלי ככלי על האפשרויות הרבותש בו, לבין מה המורה עושה עם זה עם תלמידיו.
    מיקוד הלמידה הוא קודם כל ניהול הלמידה, סביבת הלמידה, ואופן יישום ההוראה לשם הלמידה. זה ממש באחריות המורה, ונתון לשליטתו ואחריותו המיידית.
    מורה שממקד את הלמידה בדף/ דפים ממוקדי נושא הלמידה בלבד, נותן מטלות/ דרישות מובנות עם הגדרה ברורה על תוצר הלמידה של התלמיד, יהפוך את הלמידה להתנסות מניבה פירות.
    מורה ששם, לשמשל, דף מבולבל (בדרך כלל גם ציבורי….) שלא ברורה המטרה בגלויה וודאי לא הסמויה, ולא ברור מה הלומד צריך לעשות שם (אם בכלל צריך), לא מקשר דפים נוספים של הפעילות לדף אחד, אז בודאי שהרבה לא יצא מזה.
    פיזור דעת היא חלק בלתי נפרד מחלון גדול בכתה, כמו גם סביבה מקוונת פתוחה, בה התלמיד יכול לפתוח "חלון נוסף" לראות מה האחות הקטנה/ האח הגדול וכיו'ב.
    אך זה חלק של הלמידה, ולא נראה שזה פסול, בתנאי שהדרישות הלימודיות מהתלמיד ברורות ומובנות מראש, עם ציפייה לתוצר למידה ברור. (ראי גם מאמר בנושא כאן רנסנס האתיקה והאמון בלמידה הדיגיטאלית: הכתה נוכחת במחשב-הלוח ("iPad") של התלמיד(.

    לגבי האינטראקציה – הפייסבוק מזמן שפע כלים ותצורות אינטראקציה, וכל מה שלע המורה לעשות הוא לבחור את הדרכים הטובות ביותר על פי הקשר, גם לאורך הלמידה (בזמן). מאחר והפייסבוק פתוח ממילא אצל התלמידים כמעט 24 שעות, אפשר בהחלט לנצל זאת, להביא ולשלב את הלמידה, כחלק מעולם התלמיד לאורך היממה, ולא רק בבית ספר.
    אבל שוב, זה על פי החלט המורה כיצד ומה לעשות, ואיך לייצר אינטראקציה לימודית מחוץ לגבולות השיעור, אך בגבולות הכתה הנמצאת "שם" כל הזמן….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.