המורה במלכודת הרשת החברתית- מורה או חבר?

המורה במלכודת הרשת החברתית- מורה או חבר?

אברום רותם ועידית אבני, מאי 2010

למאמר המלא (pdf)

  חלק גדל והולך של מורים שמצויים במרחב המקוון לצרכים אישיים ומקצועיים, יוצרים קשר עם התלמידים בסביבתם הטבעית, קרי הפייסבוק (בישראל 2010), כשחלקם הגדול רואים זאת כחלק מעבודתם החינוכית, למרות שרבים אחרים, עדיין, סבורים שאין לקיים קשר שכזה. לצד הרווחים הפדגוגיים והאישיים מהקשרים והאינטראקציות ברשת החברתית עם תלמידים, מרבית המורים עדיין אינם מודעים לבעייתיות, לדילמות ולמלכודות העלולות לצוץ מהתנהלות זאת. מאמר זה מתייחס לסוגיות העיקריות העולות מקשר מורה- תלמיד ברשת החברתית, לדרך בה הן באות לידי ביטוי במקרים אותנטיים, ולאתגר העומד בפני המורים, מנהלי בתי הספר והמנהיגות החינוכית – כיצד להתמודד עם סוגיות אלה ולמנוע מלכתחילה את הבעייתיות שבהן. המסקנה המרכזית היא, שאין להתעלם, ויש אף לעודד קשרי מורה – תלמיד ברשת החברתית. אך יש לראות זאת כחלק מהתנהלות מקצועית של מורה עדכני, כשהתנהגותו ברשת החברתית מהווה דוגמה ומופת לתלמידיו ולהתנהגות ראויה של איש חינוך. מודעות המורה לתפקידו כמורה ולא כ"חבר" ברשת, כמו גם לסוגיות העולות מקשר שכזה ולמקומות העלולים להוות מלכודת וכשל התנהגותי (כמו גבולות הקשר, סגנון התקשורת, הצגת זהות אישית ומקצועית, חשיפת פרטיות ועמימות גבולות אחריות של המורה על רווחת התלמיד) – יאפשרו תפקוד פדגוגי משמעותי של המורה ברשת החברתית. למאמר המלא (pdf) ראו עדכונים ומידע נוסף בנוהל שימוש במדיה חברתית מקוונת בבתי הספר (דצמבר 2010)

11 תגובות בנושא “המורה במלכודת הרשת החברתית- מורה או חבר?”

  1. שלום, שמי איילת יששכר ואני סטודנטית לתואר שני , בטכנולוגיות למידה באוניברסיטה הפתוחה . שמעתי את דר אברום רותם בהרצאות במסגרת השתלמויות של רינה כהן בשלומי, וכמו ההרצאות, גם מאמר זה ריתק אותי מאוד ואף נמצא מאוד רלוונטי לסימינריון שאני כותבת בימים אילו.
    על מנת לצטט מאמר זה בעבודתי אני זקוקה לפרטים נוספים. האם המאמר פורסם רק באינטרנט? או שפורסם במקום אחר?
    תודה איילת

  2. שלום אילה
    ככלל המאמרים מפורסמים כאן.
    אנו מצטטים מאמר זה לדוגמא: רותם א. ואבני ע. (2010). המורה במלכודת הרשת החברתית- מורה או חבר? מתקוונים לאתיקה http://temp.ianethics.com/?page_id=2568

    בהצלחה.

  3. במחקר שערכתי רוב יוזמי הקשר בין מורה לתלמיד הם דווקא התלמידם, התלמידים לא אוהבים להיות חברים של המורים והם דוחים את הקשר כלומר
    התלמידים יותר מהמורים מסרבים לקשר. התלמידים אינם רואים ברשת החברתית ככלי פדגוגי אלא ככלי חברתי. להעברת תוכן לימודי יש אפיקים אחרים ברשת ולא בפייסבוק.

  4. אמיר, תודה עלה הערה. ברם אולם יש לזכור שמדובר בתופעה חברתית-תרבותית שאלה הן ניצניה. משאלים וסקרים בשלב כה עוברי לא מצביעים על העתיד להתרחש כשהמודעות והמדיה החברתית יהיו בשלים יותר ומבוססים.

  5. שלום אברום רותם

    במסגרת הקורס "שפת הרשת" שאנו עוברים בבית ברל במסלול M-Teach  לימודי תואר שני בחינוך והוראה נתבקשנו לבדוק כיצד הבלוג משמש פלטפורמה לימודית. אשמח אם תפנה אותי לבלוגים מענייניים שיוכלו לסייע בידי הלכה למעשה להתרשם מקרוב מתהליך ההוראה-למידה באמצעותם. על היתרונות על החסרונות של המדיום הזה (יש עוד מושג כזה??:-) מדיום…? 

    תודה 

  6. שלום טלי
    יש שיח ציבורי רחב מאד ברשת אודות שימוש ביומני רשת לצרכי חינוך.
    חפשי ברשת סיכום שעשה עמי סאלנט בעניין).
    אסתי דורון כותבת על זה גם הרבה יחסית.

    לא הייתי משתמש במונחים של "יתרונות וחסרונות", זו היא הסתכלות חינוכית מאד מגבילה…
    זה לא מדיום אלא מדיה.
    המאפינים העיקריים שלה שזה מדיה אישית שניתן בקלות לשיתוף לצפיה, לתגובות, ובמקרים מסוימים גם לשיתוף לעריכה (לא מומלץ…
    כי לשם כך יש מדיות אחרות שיעודו לשם כך מראש כמו גוגל דוקשס, ויקי…)

    בהצלחה.

  7. השבוע בדיוק קראתי כתבה בנושא , ראיתי פתרון מעולה להתכתבות בפייסבוק עם תלמידים 
    הרעיון הוא לפתוח קבוצה סגורה ואישית של המורה וחברי הכתה , הקבוצה תהיה מנוהלת על ידי המורה ורק הוא יוכל להכניס תלמידים , כך שרק תלמידי הכתה יהיו מעורבים בקבוצה .
    אני לא רואה דבר שלילי בזה לאור העובדה שרוב התמלידים נמצאים כל הזמן בפייסבוק וזה מקום טוב  לתקשר איתם בגבולות הטעם הטוב .
    כמובן שזו דרך תקשורת מהירה ויעילה אבל אסור לשכוח את האותנטיות .
     

  8. שלום שיר

    את מתפרצת לדלת פתוחה… זה בדיוק מה שכתבנו במאמר/ים שלנו בנושא' כולל בנוהל המצורף

    אפשר בהחלט שהמורה יגדיר תלמיד כמנהל הקבוצה, והוא יזמין את חבריו לכתה, כך שהמורה לא צריך להיות אפילו "חבר" של התלמידים…

  9. שלום,
    לטובת כתיבת עבודה סמינריונית במסגרת לימודי ייעוץ חינוכי אני מחפשת חומר על תקשורת טקסטואלית בית מורים ותלמידים בעיקר בקבוצות וואטסאפ. האם תוכלו לכוון אותי למאמרים / מחקרים שפיטים בנושא?
    בברכה ותודה על חומרים מעניינים ומאירי עיניים באתר
    אורטל

  10. אנו ממליצים שתחפשי מאמרים עדכניים (בתכלס באנגלית).
    אין לנו המלצות קונקרטיות עדכניות.

    בהצלחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.